Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Vad händer på Näset?

Vad gäller kring gång- och cykelbanan och parkeringsmöjligheter?

Lidingö stad Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Den 7 september började arbetet med gång- och cykelbanan på Källängsvägen. Den ska göra det säkrare för alla som går och cyklar, till exempel skolbarn. Vi breddar gångbanan mellan Norra Kungsvägen och Källängstorget och gör den till en bredare gång- och cykelbana.

    Möjligheterna att parkera kommer att begränsas på Källängsvägen i och med den nya gång- och cykelbanan. Från och med vägarbetets start går det inte längre att parkera på Källängsvägens västra sida, mellan Utterbackens korsning och Källängstorget. Vi har varit noga med att se över parkeringssituationen inför vägarbetet eftersom vi vet att parkeringen upplevs som ett problem på Näset. Våra utredningar visar att lediga parkeringsplatser finns i området.

    Arbetet beräknas vara klart i december 2016. Vi ber om överseende med kommande störningar. Mer information om arbetet med ny gång- och cykelväg finns via denna länk.

    Lidingö stad
  • Denna karta innehåller flera felaktigheter.

    Vi börjar med Illerbacken här gjordes parkeringarna om,
    Det ritades in tre parkerings rutor efter vägen övrigt gäller det parkeringsförbud.
    Dessa rutor medförde att Datumparkeringen inte gäller på denna gata och både sandsopning och snöskottning är mycket lidande.
    Illebacken blir där med helt unik på Lidingö och ända gatan där inte allmänna parkeringsregler gäller.

    Stora parkeringen på Näset
    Fungerar extremt dåligt med 7 dagars parkeringsplatser, här skapas det ett skrotbilsupplag som parkeringsvakter har mycket svårt att ha kontroll på, skrotbilar med Polska registreringsplåtar har stått månader, lika så total krockade bilar, husvagnar och släpvagnar.
    Men det händer någon gång per år att det städas upp och bogseras bort .
    Riktig skamfläck !
    Även här blir under vinterhalvåret snöskottningen lidande då bilar blir långtids parkerade .

    Parkeringsplatserna vid Kaninens förskola.
    Här upptas 1Ž4 av platserna av återvinning samt att parkeringarna spärras av till 50%
    Dagen innan återvinningen kommer samt heldag återvinnings-dagen.
    Här fungerar inte kontrollen av parkerade fordon, släpvagnar och båtvagnar sitter fastlåsta i parkerings räcken.
    Sedan är det inte helt mysigt med utländska husbilar som campar på denna plats.

    Enkel lösning på problemet !
    Gör Illerbacken parkerings bar – det är återvändsgränd och minimalt med bilar som åker upp för denna väg.
    Ta bort de tre rutorna så datumparkeringen fungerar .

    Stora parkeringen skippa 7 dagars parkeringen och få en bättre rotation på platserna samt få vägunderhållet att fungera.

    Flytta tillbaks återvinningsstationen till korsningen Källängsvägen / Källängsvägen där den var från början och lösgör massa parkeringsplatser, detta göra att parkeringen känns mer attraktiv att parkera på.
    Det finns det även gott om plats för återvinnings-bilen i korsningen detta spar även deras arbete med att spärra av halva parkerings platsen en gång i månaden.

    Fredrik Wesslund
  • Hej Fredrik!

    Tack för alla dina synpunkter och förslag!
    Jag har framfört dem till våra handläggare som håller på att titta på hur vi ska kunna förbättra situationen.

    Klagomålen på bilar som inte följer parkeringsreglerna på sju dagars parkeringen vid torget och på parkeringen vid Kaninens förskola skickar jag vidare till Securitas som sköter vår parkeringsövervakning.

    Gabriella
  • Det låter bra att ni ska titta på detta,
    Vem är handläggaren som kommer hand ha detta ?
    För gärna direkt dialog .

    Hur kommer det sig att vägen Illerbacken är ett unikum då det kommer till parkering på Lidingö ?
    Varför ritade man in tre parkeringsrutor på denna väg, vilket har resulterat i att det blir undantag från datumparkeringsreglerna och där med påföljande problem.

    Fredrik Wesslund
  • Hej!

    Det är flera handläggare inblandade i frågorna.
    Eftersom du gärna vill ha en dialog lämnar jag över din e-postadress till en handläggare hos oss som får återkoppla till dig.

    Jag lägger upp ett ärende och du kommer att få ett ärendenummer till din e-postadress

    Gabriella
  • Jag vill gärna veta hur ni har tänkt att lösa parkeringsproblemen på näset. Att ni har varit noggranna med att se över parkeringssituationen är kvalificerat skitsnack. Man kan inte åka upp å käka lunch på näset å kika sig lite omkring och kalla det för en noggrann undersökning! Jag kom hem igår kväll vid 21,30 och åkte runt hela Näset, från Högnäsvägen, Furunäsvägen, Aspnäsvägen, Källängen skola, hela Källängsvägen, Kaninens parkering (som förövrigt inte ens är plogad!), Vesslevägen, Illerbacken och det fanns exakt NOLL lediga parkeringar, NOLL! Man tvingas parkera olagligt och mycket riktigt med böter som en härlig start nästa morgon. Hur har ni ens mage att bötfälla folk när det är ni som saboterat förutsättningarna att kunna parkera?
    Det började med den idiotiska lösningen med att bussen måste stå utanför Källängsvägen 32 (Varför kan bussen inte stå vid Torget och vänta?!) där försvann ett tiotal parkeringsplatser. Sen cykelbanan i Källängsbacken som slukade säkert ett trettiotal parkeringsmöjligheter till.
    Jag ser fram emot att få höra hur ni tänker lösa den här situationen. Det duger inte att säga att det finns privata parkeringar att hyra för det är också komplett skitsnack.
    Det här är dessutom bara en försmak av hur det blir nu när datumparkeringen slår igenom första december, då försvinner ytterligare hälften av alla parkeringsplatser på Källängsvägen.
    Vidare är det galenskap att smala av passagen nere vid skolan så att bilarna inte kommer förbi bussarna. Hur trevlig miljö får vi på Näset när bilar står kallkörda på tomgång bakom bussarna? Härligt för alla ungdomar att stå å suga i sig kraftiga avgasmoln som start på morgonen.
    Det är upprörande och sorgligt vad ni har lyckats förstöra på Näset.

    Nina
  • Hej Nina!

    Vi lyssnar på kritiken om att underlätta parkeringssituationen. Till exempel tittar vi över parkeringsregleringar i området och vill även hjälpa bostadsrättsföreningar att optimera asfalterad mark för parkering.

    Jag har framfört dina synpunkter till våra handläggare som håller på att titta på detta.

    Lidingö stad
  • En uppdatering av läget vore bra!

    Filip Svartengren
  • Har fortfarande inte hört något från handläggare
    och forumet gapar tomt på svar, är detta en naturlig gång att tiga bort problem ?

    Förväntar mig vanlig hövlighet och svar .

    Fredrik Wesslund
  • Hej!

    Bra att ni påminner oss om uppdatering.

    Från och med 1 december införs flera städdagar för att frigöra p-platser på Näset. Det är ett led i att underlätta parkeringen där.
    Genom att införa fler städdagar – fyra i stället för två – halveras antalet platser som inte kan användas i och med vinterstädningen.

    Vi undersöker också hur parkeringsregleringar kan förändras för att skapa fler parkeringsplatser. Utöver detta har vi ytterligare förslag till tekniska nämnden, som har sitt nästa möte 14 december.

    Fredrik - jag har påmint handläggaren att återkoppla i ditt enskilda ärende.

    Vänliga luciahälsningar!

    Lidingö stad
  • Bytt städdag har ni gjort från onsdag till fredag på Aspnäsvägen dock ingen info vilket gör att folk inte sett omskyltningen, en ny kassa ko!?

    Filip Svartengren
  • Många av punkterna jag har lagt som förslag förverkligas.
    Illerbacken får två till rutor,
    Men är detta verkligen en vettig väg att gå ?
    Snöröjningen och datumparkeringen sätts ur funktion med rutor på vägen.

    7 Dagars parkeringsplatserna ska göras om för bättre rotation - Toppen

    Hitta på fler parkeringar genom fler städdagar, underlättar på Torsdagar, men aj så rörigt det blir för boende på Näset.

    Sedan att man väljer att tiga i månader är intressant, då beslut om NKV och Näset klubbades igenom extra fort.

    Så ibland hinner ni verkligen inte tänka er för innan spaden går i backen,
    men att svara till invånare som betalar kommunalskatt verkar inte ligga högt på prioriteringslistan.

    Sedan att grunda beslut på en undersökning som gick ut till 3500 Lidingöbor där 1450 svarade och merparten av undersökningen tar upp hur stor sannolikheten är att det blir statiskt rättvist.
    Så man kan verkligen fråga sig om denna undersökning överensstämmer med vad invånare på Lidingö egentligen tycker !

    Gör en ny så kan man räkna bort den statistiska osannolikheten !

    För skickar man ut en undersökning i maj månad, så är det väl självklart att fler cyklar .
    Men gör ett försök i Januari så kommer ni garanterat se ett annat resultat.

    Så med denna som grund för mobility management är fasen ett hån,
    det slösas miljoner skattekronor pgr. något som är svårt att säkerställa sanningshalten i.

    Vi har utryckningsfordon som inte har möjlighet att komma fram på Källängsvägen

    Vi har en miljöstation parkerad på perkeringsrutor i ett område där vi saknar parkeringsplatser.

    Vi har flyttade städdagar, och en mild röra vart man får och inte får stå.
    Ändå har vi isvallar på källängsvägen och en icke fungerande halkbekämpning .
    Men cykelbarnan är snygg och inte en isfläck på .

    Varför ser kommunen ner på bilismen ?
    Är det inte ett jämlikt samhälle vi lever i ?
    Betalar inte bilägarna tillräckligt, p avgifter, böter, vägskatt, bensin , försäkringar
    detta skapar ganska många arbetstillfällen samt inkomster för stat och kommun ?

    Det är väl ändå avgaserna som är problemet och inte bilismen ?
    Så varför ska en enskild grupp straffas ?

    Sedan att bilägare på Näset ska behandlas på ytterligare ett separerat sätt,
    får än verkligen att reagera.

    Skärpning.

    Börja med att svara i forum .
    Gör en ny undersökning.
    Se till att det kommer en snabb lösning på parkeringsproblemen, eller
    erkänn att bilister på Näset ska särbehandlas och att jämlikheten mellan trafikanter har fått stryka på foten.

    Har ni överhuvudtaget tittat på resvägstid från Näset till Solna ?
    eller för den delen tiden från Näset till Larsberg ?

    Så att bo i en närförort som Lidingö och få tre timmars resväg till jobbet för att kommunaltrafiken inte fungerar, så lämnas man till alternativet bil .
    Ska man då behandlas som en andra klassens invånare vill jag gärna att ni uttrycker detta, så jag kan göra ett aktivt val beträffande mitt boende.

    Kom inte dragande med Mobility Management igen , för den undersökningen är minst sagt skakig i statistisk synpunkt .

    Allt tillhörande ert utförande, behandlingen av invånare och bilister
    samt era svar och vad ni gömmer er bakom
    kan bara beskrivas som USELT !

    Fredrik Wesslund
  • Hej!
    Igår, 14 december, tog tekniska nämnden en rad beslut gällande nya föreskrifter på Näset.
    Förslag och underlag till beslut finns att läsa här.
    De beslut som togs är ännu inte justerade. I nästa vecka då det är klart kommer även protokollet finnas att läsa.

    Synpunkterna är framförda till handläggare och där det redan finns en enskild dialog per e-post så hänvisar vi till svaren där.

    Lidingö stad
  • Förra sommaren försvann ett tiotal p-platser vid Källängsvägen 32 för att det några minuter i timmen ska kunna stå två bussar där och invänta avgångstid från Näset - vintertid står dessutom de flesta med motorn igång trots tillsägelser. Ofta står bussen ändå och väntar vid avgångsplatsen... Lägg om tidtabellen så att endast en buss i taget behöver stå "på vänt", då kan den stå vid avgångsplatsen - eller flytta ändhållplatsen till område utan bebyggelse och utan värdefulla p-platser.
    I höstas försvann ca 40 p-platser i backen mellan torget och skolan - trots utlovade "nya platser" har det inte blivit några - tvärtom:
    IDAG sattes det upp en p-förbudsskylt vid refugen mellan Källängsvägen 32 och 34 och ytterligare 2 p-platser försvann - VARFÖR???

    Anna Frances
  • Anående konsultrapporten för Näsets parkering, konsultbolaget besökte Näset för att undersöka parkeringsmöjligheterna två tisdagar på rad!

    Varför väljer man exakt samma tider och samma veckodag för att ge ett utlåtade.
    Det vore bättre om man hade gjort undersökningen på olika veckodagar samt med flera tillfällen än två. Konsulten kanske tränar tennis på onsdagar;-)
    Det har angivit att man inte kan ha fartgupp som ett argument att göra timglasbusshållplatser, varför kan Stockholmstad göra det? Spårviddsanpassade hinder är en bra lösning vilket finns i Norra Djurgårstaden, jag kan rekommendera en tur med buss 55 från Ropsten in till stan chauffören klara sig från guppandet och bilister måste sänka farten enkelt men genialt, inga bilköer skapas, vilket är fallet nu.

    Filip Svartengren
  • Hej!

    Jag har skickat frågan vidare om varför ytterligare 2 parkeringsplatser har försvunnit och återkommer med svar då jag har det.

    Synpunkterna gällande konsultrapporten för jag också vidare till rätt handläggare.

    Lidingö stad
  • Nu har det gått över en vecka sedan jag frågade om på vilka grunder den nya p-förbudsskylten på Källängsvägen tillkommit. Kan väl inte vara så svårt att ta reda på vem som fattat beslutet.
    Anna Frances
  • Hej Anna!

    Parkeringsförbud vid refugen mellan Källängsvägen 32 och 34 är ett beslut från den 3 maj 2012. I samband med skyltningen av de nya parkeringsreglerna på Näset har vi sett att skylten om parkeringsförbud som skulle suttit här saknas.

    Det är Trafikförvaltningen på SL som planerar och tar fram bussarnas tidtabeller.
    Det finns linjer som ska passa varandra för att möjliggöra omstigning. 

    Linjerna är dessutom ofta gjorda så att de ska passa tunnelbanans avgångstider i Ropsten.



    Lidingö stad
  • Det förklarar inte VARFÖR det är parkeringsförbud på platsen. Under de 30 år jag bott här har det alltid parkerats där och det har gått alldeles utmärkt. Dessutom har det satts upp en skylt med enkelriktat i motsatt ände av refugen. Lika obegripligt det. 
    Anna Frances
  • Hej igen!
    Anledningen till att vi har förbud där och på andra platser där bussar vänder är för att det ska finnas gott om utrymme för bussen, så att inga olyckor eller skador sker.
    Lidingö stad
  • Under 25 av mina år på näset har det gått utmärkt att stå där, med några korta avbrott då nitiska p-vakter tyckt annorlunda. Staden tycker att saker skall vara på vissa sätt och går emot oss invånare, inga vettiga förklarings ges. Näset har varit förskonat från olyckor och det mesta har fungerat alldeles utmärkt utan att konstra till allt. Nu slänger man stora pengar på att göra miljön för dom boende markant sämre med fåniga hänvisningar om behov av säker skolväg samt att få ned hastigheten. Jag har inte hört något om några påkörda barn, inte heller att det skulle vara bättre med timglas busshållplatser som ger långa stillastående köer. Förklara för mig om det är bättre att ha stillastående trafik som spyr ut avgaser än att sätta ett spårviddsanpassat farthinder. Lidingö stad har skapat problem inte löst dom!
    Filip Svartengren
  • Hej Filip!
    Dina synpunkter har vidarebefordrats till handläggare för trafikfrågor
    Lidingö stad

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt inlägg & namn blir synligt för alla.
Din e-post visas aldrig publikt. Läs vår policy